Togbærende betonbroer
Introduktion
ES-Consult har gennem flere år projekteret sporbærende betonbroer
for Banestyrelsen (tidligere DSB Bane).
De fleste broer, Banestyrelsen anlægger, skal etableres på
en sådan måde, at der opstår færrest mulige gener
for driften af baneanlægget før, under og efter byggeriet
af broen.
Særlige opgaver
Med færdiggørelsen af den faste forbindelse over Storebælt
er der indført en højere hastighed af togene på strækningen
mellem København og Århus. I den forbindelse ønskedes
alle overkørsler på strækningen over Fyn udført
som niveaufri skæringer.
ES-Consult har bistået Banestyrelsen med at projektere enkeltspændte
sporbærende pladebroer på den pågældende strækning.
For at driften af strækningen kunne foregå uden væsentlige
indskrænkninger i byggeperioden valgtes en montagemetode, hvor broerne
skubbedes ind under togsporene. På den berørte strækning
blev togenes hastighed nedsat i ca 1½ måned under hvert anlægsarbejde.
Anlægsarbejdet foregik ved, at broen blev bygget ved siden af
banelegemet, sporet blev understøttet på en midlertidig stålkonstruktion
på stålpæle, hvorefter broen blev skubbet ind under sporet.
Stålpælene blev herefter successivt skåret væk,
hvorved bropladen gradvis overtog mere og mere af belastningen fra sporet.
Den resterende stålkonstruktion blev herefter erstattet med ballast,
og togenes hastighed blev igen givet fri.
ES-Consult har derudover projekteret 3- og 4-fags betonbroer for Banestyrelsen,
som blev etableret på mere traditionel vis, idet de blev bygget i
forbindelse med en kommende forlægning af jernbanen på en kortere
strækning.
På banestrækningen mellem Skive og Viborg har ES-Consult
projekteret en 3-fags betonbro med en længde på ca. 70 m. Denne
bro blev bygget ved siden af banelegemet, og i forbindelse med en lukning
af banen i en weekend blev broen, som vejede ialt ca. 1800 tons, skubbet
ind på plads. Herefter blev sporet retableret og banen genåbnet.
Særlige resultater
Til brug for de komplicerede arbejdsoperationer ved etablering af en bro
under en jernbane i drift blev udarbejdet en omhyggelig beskrivelse af
alle arbejdsoperationer, tidsplaner og hastighedsreguleringer for banedriften
for hvert af de berørte projekter.
Til top
|
|