Dynamisk opførsel af konstruktioner
Introduktion
Udvikling af materialer med højere styrke - både videreudvikling
af de klassiske materialer stål og beton og udvikling af helt nye
materialer - åbner muligheder som ikke før har været
tilgængelige: Udformning af konstruktioner med større spændvidde
og af elegante og slanke konstruktioner. Et karakteristisk træk i
denne udvikling er, at en forøgelse af materialestyrken ikke medfører
en tilsvarende forbedring af materialernes stivhed.
Udformning og beregning af konstruktioner, der udnytter de nye materialers
muligheder, skal derfor i langt højere grad fokusere på de
fænomener, der afhænger af stivheden, herunder konstruktionernes
fleksibilitet, stabilitet og dynamiske opførsel.
Konstruktioners dynamiske opførsel har både sikkerhedsmæssig
betydning og kan være afgørende for komforten for de personer,
der er brugere af konstruktionerne.
ES-Consult har arbejdet med opgaver og forsknings- og udviklingsprojekter,
hvor denne problemstilling har været i fokus. Firmaet råder over et
digitalt tri-aksialt accelerometer, der muliggør nøjagtig og let udført måling
af vibrationer på konstruktioner af enhver art.
Særlige opgaver
I forbindelse med vurderingen af en typisk moderne etageadskillelse til
boligbyggeri har ES-Consult analyseret konstruktionens dynamiske egenskab
ved typisk brug (gang, løb osv). Analyser af denne art er nødvendige
for at forebygge, at konstruktionerne medfører ubehag for brugerne.
I forbindelse med projekteringen af vejforbindelsen over Storebælt,
er for bygherren gennemført en opfølgning af udførte
vindtunnelforsøg. Konstruktionen - en vejbærende hængebro
med spændvidden 1624 m og med relativt slanke tilslutningsfag - havde
sådanne proportioner, at en nøjere undersøgelse af
broens aeroelastiske egenskaber og opførsel var påkrævet.
Spændvidden af tilslutningsfagene blev øget ved anvendelse
af højstyrkestål. Dette aktualiserede den i indledningen skitserede
problemstilling. Beregningerne og vindtunnelforsøg udført
af Skibsteknisk Laboratorium
førte til en udformning med tunede massedæmpere med
henblik på at eliminere svingninger forårsaget af hvirvelafløsninger.
Øresundsforbindelsen udføres som en kombineret tog-vej
forbindelse. Det kræves, at tog skal kunne passere broen med en hastighed
på op til 200 km/t. I denne forbindelse har ES-Consult for bygherren
udført strukturdynamiske beregninger og komfortundersøgelser.
Begge undersøgelser beskriver den dynamiske samvirken der er mellem
tog og bro.
Det komfortmæssige aspekt af konstruktioners dynamiske opførsel
har været et element i adskillige af de gennemførte undersøgelser.
Litteratur
En liste over artikler produceret af medarbejdere er tilgængelig.
Til top
|
|