Tog-bro interaktion
Introduktion
Indførelsen af højhastighedstog i Danmark og Europa medfører,
at sporbærende broer påføres en større og mere
kompliceret belastning end det tidligere var tilfældet. Problemet
forstærkes ved fleksible og meget lange broer.
Tog med høj hastighed medfører kraftigere svingninger
i brokonstruktionen end tog med normal hastighed. Derved opstår risiko
for en forøgelse af påvirkningerne på broen som følge
af resonansvirkninger. Opmærksomheden må især rettes
mod, at svingningspåvirkningerne kan medføre udmattelsesproblemer
i brokonstruktionerne.
ES-Consult har udviklet værktøjer, der beskriver såvel
broens som togets bevægelser under togpassage. Disse værktøjer
kan med stor sikkerhed bekræfte eller afkræfte en eventuel
formodning om problemer med svingninger som følge af overkørende
tog.
ES-Consult råder også over et Finite Element program, der
gør det muligt at bestemme hvilke stål- eller betonelelementer
af broen, der udsættes for særlig store belastninger. Når
de kritiske elementer er indkredset, kan brodesignet efterfølgende
justeres.
En særlig mulighed for at forbedre en bros respons overfor svingninger
er at indføre svingningsdæmpende foranstaltninger såsom
massedæmpere eller hydrauliske dæmpere.
Da tog-bro interaktion er et kompliceret emne, lægger ES-Consult
stor vægt på formidling af kendskab til problemerne og forslag
til løsning heraf. ES-Consult har udviklet et solidt rapporteringskoncept,
der fremfor alt fokuserer på klientens behov for klar information
om problemet.
Eksempel
ES-Consult har detaljeret analyseret den 8 km lange Øresundsbro
med henblik på at bestemme den dynamiske påvirkning fra togene.
Resultaterne heraf er blevet anvendt i retningslinjerne for brodesignet.
Som en særlig undersøgelse er broens indflydelse på
vibrationer i toget også analyseret for at sikre den højest
mulige komfort for togpassagererne.
Forskning og udvikling
ES-Consult har specialiseret sig indenfor blandt andet svingningsproblemer
og har flere medarbejdere med mange års erfaring i løsning
af problemer vedrørende svingninger.
ES-Consult har selv udviklet en række beregningsværktøjer
til håndtering af tog-bro interaktionsproblemer og har publiceret
adskillige artikler i internationale tidsskrifter.
Til top
|
|